Trwający od kilku lat kryzys gospodarczy sprawił, że zarówno ogromne koncerny jak i mniejsze firmy musiały przeformułować model dotarcia do klientów i partnerów, a także sposoby ich pozyskiwania. Obecnie gdy najpopularniejszą ceną staje się „za darmo”, muszą oferować konsumentom nowe rozwiązania, produkty, które pozwolą na ich przyciągnięcie i zatrzymanie. Obserwujemy powszechny model oszczędzania, w którym przedsiębiorstwa znacząco redukują wydatki na reklamę, aby móc zaoferować jak najtańsze lub wręcz darmowe usługi lub produkty. Jednocześnie mocno eksploatują bezpłatne możliwości promocyjne jakie stwarza Internet. Jeśli już decydują się na formę płatną, oczekują precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej i takiej formuły przekazu, która pozwoli pozostać w świadomości konsumentów. Platforma reklamy mobilnej, oferowana przez firmę ZORTON, doskonale trafia w oczekiwania reklamodawców i jako jedyna oferuje dodatkowe, wymierne korzyści odbiorcom komunikatów, którzy już proszą o więcej reklam.

Jak pokazują dane  w 2011 r. zaobserwowano istotny spadek tempa rozwoju gospodarczego – wzrost światowego PKB wyniósł jedynie 2,9%, podczas gdy w 2010 r. wskaźnik ten wynosił 4,3%. Jak wynika z raportu Euler Hermes większość gospodarek stymulujących wzrost powróciło do kondycji sprzed kryzysu, niestety nie dotyczy to strefy euro, a co za tym idzie i Polski. Na stan naszej gospodarki niewątpliwie ma wpływ recesja panująca w tym obszarze Europy. W konsekwencji w ostatnim kwartale ubiegłego roku można było zaobserwować wyhamowanie tempa wzrostu polskiego PKB, by w pierwszych miesiącach bieżącego roku obserwować jego spadek z 4,3 do 3,5% .

Opisywana sytuacja sprawiła, że firmy zaczęły wykształcać „strategie przystosowawcze”, które pozwolą im, nie tylko przetrwać w dobie kryzysu, ale i wyjść z niego obronną ręką. Toczy się prawdziwa batalia o klientów, zmieniły się jednak wykorzystywane narzędzia. Walka cenowa powoli przestaje być opłacalna dla firm – rozmowy i smy za darmo, tablet za 1 zł etc. Wraz z rozwojem i wzrostem popularności nowych mediów, przedsiębiorstwa szukają niestandardowych sposobów dotarcia do klientów – głównie za pośrednictwem wszechobecnego Internetu, dostępnego nie tylko w komputerach, ale i w telefonach komórkowych, tabletach etc. Mocno eksploatowane są wszystkie formy bezpłatnych działań promocyjnych, które są możliwe dzięki social mediom czy prowadzeniu public relations. Odbiciem tych działań jest sytuacja na rynku reklamowym –  po III kwartale 2012 r. wartość netto rynku reklamowego spadła o 5,3% w porównaniu do roku ubiegłego. Dodatnią dynamikę przychodów w opisywanym okresie zanotowały jedynie Internet (9,8%) oraz reklama kinowa (11,5%).Natomiast drastycznie spadły przychody reklamowe w prasie, bo aż o 20,4% . Wyraźnie widać, że nastąpiło przeniesienie budżetów reklamowych z prasy do Internetu oraz innych alternatywnych form reklamy. Zaowocowało to m.in. rezygnacją z wydawania kilku tytułów prasowych w wersjach drukowanych, na rzecz ich wersji elektronicznych.

W sytuacji, gdy firma zdecyduje się na płatną reklamę oczekuje jak najwyższej skuteczności i precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej. Jej głównym wskaźnikiem w Internecie jest CTR (click through rate). CTR to wyrażony procentowo stosunek liczby kliknięć w reklamę internetową do liczby jej wyświetleń. Średni CTR dla różnych form reklamy internetowej w II kwartale roku 2012 wygląda następująco: mailing (18,5%), Toplayer (2,43%) Wideboard 1024×300 (2,03%) oraz Preroll (2,02%)  Najczęstszy internetowy format reklamowy wybierany przez klientów – doublebillboard znalazł się poza podium, jeśli weźmiemy pod uwagę opisywane powyżej kryterium.

Najnowsze rozwiązanie technologiczne firmy ZORTON pozwala na osiągnięcie wskaźnika CTR na niespotykanym wcześniej poziomie. We wrześniu br. wystartowała pilotażowa wersja „Doładowanie za oglądanie” dla użytkowników sieci Orange (pre-paid oraz mix), do której wciąż można się zarejestrować. Jest to aplikacja na urządzenia mobilne z systemem Android umożliwiająca oglądanie maksymalnie 2-minutowego bloku reklamowego. Po wyświetleniu każdej z reklam użytkownik musi odpowiedzieć na jedno pytanie odnoszące się do jej treści, co daje pewność, że została ona obejrzana – dopiero po udzieleniu poprawnej odpowiedzi są przyznawane punkty, które następnie mogą być wymienione na doładowanie konta. Ta właściwość opisywanej aplikacji sprawia, iż jest ona wyjątkowa – po raz pierwszy wymierne korzyści otrzymują również odbiorcy reklamy, co błyskawicznie przekłada się na liczbę użytkowników korzystających z platformy. Pierwsze wyniki pilotażu są niezwykle obiecujące: niemal 90% użytkowników, którzy zarejestrowali się do usługi regularnie z niej korzysta.

W wersji pilotażowej, w której wziąć udział  może maksymalnie 50.000 użytkowników, jest dostępnych do obejrzenia 5 bloków tygodniowo, łącznie można zdobyć doładowanie konta o wysokości 25 zł miesięcznie. Przy realizacji usługi firma współpracuje z trzema domami mediowymi: MediaCom, MindShare oraz ZenithOptimedia. W grudniu ZORTON wprowadza oficjalną wersję platformy reklamy mobilnej, która będzie dostępna dla wszystkich klientów Orange korzystających z pre-paid’ów i mixów, posiadających urządzenie mobilne z systemem Android. Co ważne użytkownik nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów transferu itp. – dla niego usługa jest bezpłatna. ZORTON już planuje dostosowanie aplikacji do innych systemów operacyjnych oraz dla użytkowników abonamentowych. Reklamodawca będzie miał również możliwość zaoferowania innego, dowolnego sposobu wynagradzania za obejrzenie reklamy. Aplikacja pozwala na targetowanie reklamy ze względu na wiek i płeć. „Największą zaletą platformy naszego autorstwa jest dobrowolność oglądania – użytkownik sam decyduje o zainstalowaniu aplikacji, a potem o oglądaniu reklamy. Dzięki temu reklamodawca zyskuje pewność, że przekaz nie umknął uwadze klienta, a końcowe pytanie sprawia, że marka pozostaje w jego świadomości.” – mówi Tomasz Bodziacki, Wiceprezes ZORTON.

Jak wynika z danych GUS użytkowników telefonów komórkowych wciąż przybywa – penetracja rynku na koniec drugiego kwartału wyniosła 136,5%. 41% ze wszystkich zakupionych telefonów to smartfony  – co stwarza ogromny potencjał dla reklamodawców korzystających z aplikacji zaprojektowanej przez ZORTON. Prognozy są niezwykle obiecujące – dynamicznie rośnie rynek reklamy mobilnej – w 2010 r. wyniósł on 1,6 mld USD, w 2011 3,3 mld USD , szacuje się, że w 2015 r. będzie ona wart 20,6 mld USD . Polska podąża za światowymi trendami – rynek reklamy mobilnej w Polsce wyniósł: w 2009 r. 5 mln zł, w 2010 r. 10 mln zł, w 2011 r. 20 mln zł .

Podsumowując – widać wyraźne zmiany na rynku reklamy, spowodowane nie tylko kryzysem, lecz także pojawieniem się nowych form dotarcia do konsumentów. Firmy stają przed nie lada wyzwaniem jak najskuteczniej wykorzystać dostępny budżet, znacznie okrojony przez liczne promocje cenowe. ZORTON oferuje innowacyjny i niezwykle efektywny kanał przekazu w walce o klientów  który wpisuje się w ich przyzwyczajenia otrzymywania większości rzeczy „za darmo”. Czas pokaże, które przedsiębiorstwa umiały wykorzystać się nadarzającą okazję i wyszły zarówno z tej bitwy jak i kryzysu obronną ręką.