W Białymstoku 19 czerwca br. odbył się finał konkursu „Start-up na 5-tkę”, wieńczący „Lekcję o Funduszach Europejskich. Przedsiębiorczość II”. Pięć drużyn, po jednej z każdego województwa Polski Wschodniej, zmierzyło siły stając przed ekspertami. Choć wszystkie przedstawione pomysły były na wysokim poziomie, to zwycięzca mógł być tylko jeden. Tym razem wygrała drużyna z województwa lubelskiego prezentując pomysł na start-up pn. „The future of art starts here”. Organizację wydarzenia koordynowała PRownia – Sztuka Relacji s.c.

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, organizator tej edycji „Lekcji o Funduszach Europejskich”, wraz z ekspertami wybrało pięciu finalistów spośród blisko 70-ciu pomysłów, zgłoszonych przez uczniów z Polski Wschodniej.

Do finału zaproszono:

  • Projekt „Okulary zmieniające kolor”. Pomysłodawca: Marcin Wróblewski, nauczyciel: Marek Kasprzyk; Zespół Szkół Nr 2 w Opatowie – woj. świętokrzyskie.
  • Projekt „Patchmedblood – urządzenie do kontroli składu krwi i witamin w ciele” (plaster monitorujący parametry zdrowia). Pomysłodawcy: Alicja Nieciecka, Martyna Wróbel, Nikola Ptaszyńska, nauczyciel: Magdalena Winograd; Społeczna Szkoła Podstawowa nr 4 Podlaskiego Towarzystwa Oświatowego w Białymstoku – woj. podlaskie.
  • Projekt „Hydrocar” (pomysł na samochód napędzany wodą). Pomysłodawcy: Marcelina Bielecka, Joanna Błoniarz, Anita Pruchnik, nauczyciel: Wioletta Maziarz; Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kołaczycach – woj. podkarpackie.
  • Projekt „ChatApp!” (aplikacja służąca łamaniu barier językowych). Pomysłodawcy: Maciej Tartas, Martyna Pietrzak, nauczyciel: Ewa Czasnowicz; Gimnazjum Publiczne im. Jana Pawła II w Dobrym Mieście, woj. warmińsko-mazurskie.
  • Projekt „The future of art starts here” (pracownia artystyczna dająca życie starym ubraniom); Pomysłodawcy: Aleksandra Dudek, Maria Nowosad, nauczyciel: Beata Łukaszewska-Breś; Szkoła Podstawowa nr 11 (oddział gimnazjalny) w Chełmie – woj. lubelskie.

Młodzi ludzie, m.in. dzięki wiedzy zdobytej podczas lekcji, opracowali projekt na innowacyjny produkt lub usługę i zgłosili go do konkursu, do oceny ekspertów. Podczas finału przedstawili swoje projekty przed jury i odpowiedzieli na ich bardzo szczegółowe pytania. Ta wymiana służyła weryfikacji pomysłu na biznes, innowacyjności rozwiązania, proponowanego modelu biznesowego. Poprzeczka była zawieszona wysoko, bo poszczególne etapy konkursu to uproszczone odwzorowanie prawdziwej ścieżki, przez którą przechodzą przyszli start-upowcy w Programie Polska Wschodnia. Wyzwanie stało i przed jury, gdyż poziom finału był bardzo wyrównany.

Decyzją ekspertów pierwsze miejsce zdobyły: Aleksandra Dudek i Maria Nowosad z nauczycielką Beatą Łukaszewską-Breś ze Szkoły Podstawowej nr 11 (oddział gimnazjalny) w Chełmie (woj. lubelskie) z projektem „The future of art starts here”, ale nagrody rzeczowe otrzymali wszyscy finaliści.

Dodatkową atrakcją była możliwość zwiedzenia Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego – siedziby wielu wspaniałych, rozpoznawalnych już na rynku, innowacyjnych start-upów, a także poznania założycieli. Podczas eventu uczniowie mieli również możliwość konsultacji swoich pomysłów z Petrosem Psyllosem, Ambasadorem akcji
i założycielem start-upu w ramach Platformy startowej – Psyllosoft Sp. z o.o. Finał stanowił zatem źródło niezwykłych doświadczeń, które być może zainspirują uczniów do dalszych zmagań o wprowadzenie swoich pomysłów biznesowych w życie. Okazja nadarzy się już tej jesieni, kiedy nabór innowacyjnych pomysłów ogłoszą nowe Platformy Startowe w Programie Polska Wschodnia.

***

W tegorocznej „Lekcji o Funduszach Europejskich. Przedsiębiorczość II” przeprowadzono aż 513 lekcji. Wzięło w nich udział ponad 10 tys. uczniów z 287 szkół Polski Wschodniej! Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się m.in. czym są Platformy startowe dla nowych pomysłów i kto może z nich skorzystać. Poznali także start-upy, które coraz częściej pojawiają się na polskim rynku i są doskonałym sposobem na wejście w biznes.

Edycja ta została bardzo dobrze oceniona przez nauczycieli. Blisko 97,4% z nich uważa, że inicjatywa ta jest potrzebna, a ponad 96% zdecydowanie chętnie wzięłoby udział w kolejnej edycji tej akcji edukacyjnej. Podobne opinie mieli uczniowie – aż 89% oceniło Lekcję pozytywnie.

Na koniec dobra wiadomość – po wakacjach rusza „Lekcja o Funduszach Europejskich” dla młodszych dzieci z Polski Wschodniej– tym razem dla klas 6 – 8 szkoły podstawowej.

Zobacz także:

  • Szczegółowe informacje o akcji edukacyjnej
    http://www.polskawschodnia.gov.pl/lekcja
  • Poprzednie edycje Lekcji o Funduszach Europejskich
    http://www.polskawschodnia.gov.pl/strony/o-programie/lekcja-o-funduszach-europejskich-przedsiebiorczosc-2/poprzednie-edycje/